| |||
|
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي و امور بينالملل سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران، فرزاد شيدفر، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران طي سخناني در هفتمين همايش علمي پزشكان عمومي سراسر كشور گفت: جديدترين بررسيها و مطالعات علمي نشان داده است، مهمترين عوامل ايجادكننده، بيماريهاي غير واگير، عدم تنوع، تناسب و تعادل رژيمهاي غذايي و مواد مغذي مصرفي است كه به بيماريهاي قلبي و عروقي، چاقي و ديابت منجر ميشود. | |||
پيشگيري از استئوپروز در زنان و دختران جوان
مطالعات جديد نشان ميدهد که مصرف کلسيم و جذب آن توسط استخوانهاي جوان در دختران احتمال ابتلا به عارضه پوکي استخوان را کاهش مي دهد .
پوکي استخوان بيماري است که طي آن استخوان ها به شدت پوک و تو خالي شده و مستعد ترک خوردن و شکستگي مي شوند و به کندي بهبود پيدا مي کنند و اغلب اين امر منجر به انحناي ستون فقرات مي شود .
در اين مطالعات که براي اولين بار ردپاي تأثيرات کلسيم بر روي تراکم استخوان ها در دختران ۸-۱۳ ساله مورد بررسي قرار گرفت ، نشان داده شده است که تلاش براي پيشگيري از ابتلا به پوکي استخوان که يک بيماري دوران کهنسالي در ميان زنان است در واقع بايد پيش از رسيدن به سن بلوغ آغاز شود .
نتايج اين پژوهشها که در مجله آمريکايي تغذيه کلينيکي منتشر شده نشان مي دهد مصرف مقادير قابل توجهي از کلسيم در سنين پيش از نوجواني در دختران در پيشگيري از شکستگيها و آسيبهاي استخواني و ابتلا به پوکي استخوان در سالهاي بعدي زندگي تأثير زيادي دارد . چرا که بخش عمده چگالي و تراکم استخواني در طول اين دوره از رشد شکل مي گيرد . از اين رو اين سن ممکن است مهمترين زمان نياز به کلسيم بالا در دوره زندگي زنان باشد .
به گفته محققان پيشگيري از ابتلا به اين بيماري نه تنها نحوه زندگي زنان را در جامعه بهبود مي بخشد بلکه مي تواند از مصرف هزينه هاي درماني اضافي و مراقبتهاي بهداشتي جلوگيري کند .
يک اسکلت بندي محکم در سن نوجواني و جواني مي تواند اطمينان از سلامت استخواني در سنين بالاتر را حاصل کند .
اين محققان خاطر نشان کردند که ميزان نياز بدن به کلسيم به اندازه و سايز بدن خود فرد بستگي دارد به طوري که افراد بلند قد بيشتر از افراد کوتاه قد به اين ماده مصرفي نياز دارند .
لازم به ذکر است ، شير و لبنيات ، مغز دانه هايي مثل بادام ، فندق ، کنجد و سبزيهائي نظير برگ تربچه ، جعفری ، کلم منابع خوب کلسيم هستند .
پس از 12 سال تحقیق، محققان علوم پزشكی دریافتند كه با مصرف لبنیات، وزن افراد بالا نمیرود.
به گزارش واحد مركزی خبر، پایگاه خبری یورك الرت، دكتر گرگ میلر و همكارانش در شورای ملی لبنیات با مطالعه روی 19 هزار مرد سالم در سنین 40 تا 75 سال، رابطه بین میزان دریافت روزانه كلسیم از راه لبنیات و افزایش وزن را در آنان مورد بررسی قرار دادند.
دكتر میلر میگوید: مطالعه ما نشان داد مردم بدون هیچ نگرانی میتوانند روزانه 3 وعده لبنیات میل كنند بدون آنكه افزایش وزن بیابند.
منبع: شریف نیوز